Πως μπορείς να μιλήσεις για κρητική κουζίνα χωρίς το ελαιόλαδο; Πως μπορείς να μιλήσεις για προώθηση των τοπικών προϊόντων αν δεν ξεκινήσεις από το ελαιόλαδο;
Κάτω από αυτό το πρίσμα η Αγροτοδιατροφική Σύμπραξη της Περιφέρειας Κρήτης έχει ως βασικό όπλο στην φαρέτρα της στην προσπάθεια που κάνει για την ανάδειξη και προβολή των τοπικών προϊόντων το χρυσάφι της Κρήτης το ελαιόλαδο.
Ένα προϊόν που μόνο φέτος έχει καταφέρει να πάρει την τιμή που του αξίζει με το ζητούμενο για τους παραγωγούς να είναι η τιμή να κρατηθεί στα υψηλά επίπεδα που πρώτη φορά βλέπουμε.
Όπως λέει ο Πρόεδρος της Αγροτοδιατροφικής Σύμπραξης της Περιφέρειας Κρήτης, κ. Σταύρος Τζεδάκης, θα πρέπει και οι ίδιοι οι παραγωγοί να δουλέψουν πάνω σε ένα συγκεκριμένο πλάνο ώστε να μην χάνουν την υπεραξία του προϊόντος.
Πως η Αγροτοδιατροφική Σύμπραξη στηρίζει τους παραγωγούς ελαιολάδου;
- Εμείς πριν λίγες μέρες συμμετείχαμε στην μεγάλη διεθνή έκθεση τροφίμων SIAL στη Γαλλία όπου μαζί μας συμμετείχαν και αρκετοί τυποποιητές ελαιόλαδου. Είχαν την ευκαιρία αφενός να δουν τι ζητάει η αγορά των τροφίμων αλλά και να έχουν και έναν μεγάλο αριθμό επαφών με εμπόρους που το επόμενο διάστημα κάποιες από αυτές θα τις δούμε να καταλήγουν σε συμφωνίες. Η δράση αυτή είναι στα πλαίσια ενός ευρωπαϊκού προγράμματος που συμμετέχει η Αγροτοδιατροφική Σύμπραξη, η μοναδική από όλη τη χώρα και δίνει τη δυνατότητα να συμμετέχουμε σε εκθέσεις ώστε οι παραγωγοί και οι τυποποιητές μας να αποκτήσουν εμπειρία που είναι απαραίτητη για αυτούς.
Παράλληλα μην ξεχνάμε και τον διαγωνισμό ελαιολάδου, έναν διαγωνισμό που αποτελεί ένα κίνητρο για τους παραγωγούς και τους τυποποιητές μας, κάθε χρόνο. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως κάθε χρόνο έχουμε και περισσότερες συμμετοχές.
Εμείς αυτό που λέμε είναι πως θα πρέπει να διασφαλιστεί η ποιότητα που έχουμε στο κρητικό λάδι. Και για να γίνει αυτό θα πρέπει και οι παραγωγοί μας να ενημερώνονται για τους νέους τρόπους καλλιέργειας και για τους τρόπους άλεσης. Θεωρώ πως πρέπει να δούμε τις δυνατότητες που δίνει ο κοινός σωρός, τους τρόπους συλλογής και εναπόθεσης του ελαιόκαρπου μέχρι την άλεση. Είναι θέματα που και εμείς προσπαθούμε να περάσουμε στους παραγωγούς και τους τυποποιητές μας ώστε η ποιότητα να βελτιώνεται συνεχώς. Παράλληλα όμως παίζει μεγάλο ρόλο στο να καταφέρουμε η τιμή που έχουμε φέτος να μείνει σε υψηλά επίπεδα και η τυποποίηση. Σίγουρα γίνονται προσπάθειες και έχουμε αρκετούς περισσότερους ανθρώπους που ασχολούνται με την τυποποίηση όμως θα πρέπει να συνεχίζουμε ακόμα περισσότερο αν θέλουμε ο παραγωγός μας να έχει μία τιμή που δεν θα είναι μόνο για την κάλυψη του κόστους παραγωγής.
Μία τιμή που φέτος είναι καλύτερη από κάθε άλλη χρονιά.
- Πράγματι έτσι είναι και είναι πολλοί οι παράγοντες και οι συγκυρίες που έχουμε αυτή την τιμή. Πριν τρία χρόνια η τιμή αυτή φάνταζε ως όνειρο και φέτος είναι πραγματικότητα. Αυτό δείχνει πως εμείς οι ίδιοι δεν έχουμε αντιληφθεί την σπουδαιότητα του προϊόντος και την αξία του και θα πρέπει να δουλέψουμε ώστε οι τιμές κάθε χρόνο να είναι εκεί που πρέπει και όχι εκεί που κάποιοι θέλουν να είναι και ο μόνιμα χαμένος να είναι ο παραγωγός.
Παράλληλα όμως έχετε και το τα σήματα ποιότητας κρητικής κουζίνας που απαραίτητη προϋπόθεση είναι η χρήση κρητικού ελαιόλαδου.
- Δεν νοείται κρητική κουζίνα, κρητικό δεκατιανό χωρίς κρητικό λάδι. Για τους είναι προτεραιότητα το ελαιόλαδο σε όποια δράση κάνουμε. Δεν μπορούμε να μιλάμε για προώθηση τους κρητικής κουζίνας χωρίς το λάδι τους. Δεν μπορούμε να μιλάμε για ποιότητα και γεύση χωρίς το κρητικό ελαιόλαδο. Και το θετικό είναι πως όλο και περισσότερες επιχειρήσεις το αντιλαμβάνονται αυτό και στο χώρο τους εστίασης. Η ποιότητα και η γεύση των προϊόντων που δίνει η χρήση του ελαιόλαδου σε σχέση με τα βούτυρα ή τα σπορέλαια είναι ασύγκριτη. Έτσι έχουμε ένα μεγάλο αριθμό από επιχειρήσεις που έχουν το σήμα κρητικής κουζίνας όπου εκεί οι πελάτες ξέρουν πως ότι δοκιμάσουν θα έχει γίνει με τη χρήση ελαιόλαδου. Είναι σημαντικό τα εκατομμύρια των επισκεπτών τους να φεύγουν από την Τους και να έχουν γευτεί τα προϊόντα τους ώστε οι ίδιοι να τα ζητήσουν τους χώρες τους. Έχουν καταλάβει πιστεύω και οι επιχειρηματίες τους εστίασης και οι ξενοδόχοι πως ένα σήμα που ποιότητας κρητικής κουζίνας τους δίνει μία υπεραξία.
Επόμενος στόχος για εσάς;
- Εμείς έχουμε μία εξαιρετική συνεργασία με την λέσχη αρχιμαγείρων και ήδη έχουμε δημιουργήσει έναν αριθμό προτεινόμενων συνταγών που το λάδι είναι βασικό συστατικό και αποτελούν βάση για ένα εστιατόριο, ένα ξενοδοχείο ώστε να μπορεί να λέει ότι προσφέρει κρητική κουζίνα. Η συνεργασία αυτή με τη λέσχη αρχιμαγείρων θα συνεχιστεί καθώς θέλουμε μέσα από τη συνεχή εκπαίδευση των μαγείρων και των σεφ να μπορέσουμε να προωθήσουμε ακόμα περισσότερο την κρητική κουζίνα και κατ επέκταση τα κρητικά μας προϊόντα.