Στόχο να ανοίξουν φτερά την άνοιξη του 2023 βάζουν τα υδροπλάνα. Συμπληρώνοντας μια δεκαετία στην αναμονή για τις πρώτες πτήσεις, αρκετά εμπόδια, θεσμικά, αδειοδοτικά και πολιτικά, έχουν ξεπεραστεί, άλλα ανακύπτουν στην πορεία. Με το επενδυτικό ενδιαφέρον να παραμένει θερμό, παρά τις μεγάλες καθυστερήσεις και παλινωδίες των περασμένων ετών, οι διαδικασίες προχωρούν μεν με καλύτερους ρυθμούς, οι μηχανές όμως δεν έχουν πάρει ακόμα μπροστά, όπως αναφέρει το ot.gr.
Η Ελλάδα λόγω της νησιωτικότητας θεωρείται ιδανικός προορισμός για τα υδροπλάνα με τη δυνατότητα ανάπτυξης ενός δικτύου τουλάχιστον 150 υδατοδρομίων σε ορίζοντα πενταετίας. Εκτιμάται πως στην πλήρη ανάπτυξή του θα δημιουργηθούν 3.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Πρόκειται για ένα φιλόδοξο πρότζεκτ που αναμένεται να δώσει στην ελληνικη οικονομία άνω του 1 δισ. ευρώ.
Προϋπόθεση για να ανάψουν οι μηχανές των υδροπλάνων αποτελεί το «χτίσιμο» ενός ικανού δικτύου, που θα εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος. Για να θεωρηθεί βιώσιμη μια επένδυση σε υδροπλάνα θα πρέπει να υπάρχει ένα δίκτυο 6-7 υδατοδρομίων και να πραγματοποιούνται ημερησίως 4 1/2–5 ώρες πτήσης. Σήμερα, παρά τον άνεμο αισιοδοξίας που έφερε το νομοθετικό πλαίσιο που ψηφίστηκε πριν περίπου 3 χρόνια, αδειοδοτημένα παραμένουν μόνο τα υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα. Τα δύο έχουν λάβει βεβαιώσεις συμμόρφωσης, κατά τις μεταβατικές διατάξεις του ν.4663, ενώ αναμένεται και εκείνη για την Πάτρα.
Μπαίνει στον χάρτη η Κρήτη
Επόμενος σταθμός μετά το Ιόνιο είναι η Κρήτη, όπου μπορεί να δημιουργηθεί ένας δεύτερος βιώσιμος πόλος υδατοδρομίων, που θα προσφέρει εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης σε έναν δημοφιλή τουριστικό προορισμό. Το εγχείρημα προχωράει, όπως ανακοινώθηκε, σε δύο άξονες επί του παρόντος. Στα τέλη του 2022, κατατέθηκε ο τεχνικός φάκελος για την άδεια ίδρυσης του υδατοδρομίου Αγίας Γαλήνης Ρεθύμνου στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Πρόκειται για το πρώτο υδατοδρόμιο που μπήκε στον χάρτη από τη Νότια Κρήτη. Η εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια που ανέλαβε την αδειοδότησή του, έχει ήδη ολοκληρώσει την άδεια ίδρυσης του υδατοδρομίου Ρεθύμνου.
Ακόμη, μπαίνει στα σκαριά η έγκριση υδάτινου πεδίου στα λιμάνι Κισσάμου Χανίων. Η αδειοδότηση των υδάτινων πεδίων μπορεί να είναι πιο άμεση από των υδατοδρομίων, σε διάστημα ακόμη και δύο μηνών, καθώς δεν απαιτείται η ανάπτυξη ιδιαίτερων υποδομών. Μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας, επιλέχθηκε η Ελληνικά Υδατοδρόμια, που έχει ήδη ολοκληρώσει την έγκριση του πρώτου πανελλαδικά υδάτινου πεδίου στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής, και ακολούθως σε Πόρτο Χέλι, Ερμιόνη, Λαύριο.
Σημειώνεται πως, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, σε κάθε εγκεκριμένο υδάτινο πεδίο επιτρέπεται να πραγματοποιούνται καθημερινά μέχρι έξι ζεύγη πτήσεων (προσθαλάσσωση-αποθαλάσσωση) ανά αεροπορική εταιρεία υδροπλάνων. Πλέον των έξι ζευγών πτήσεων, επιτρέπονται οι πτήσεις: αεροδιακομιδής, γενικής αεροπορίας, πυρόσβεσης και έρευνας και διάσωσης.
Επίσης, έχει προχωρήσει η εκπόνηση και υποβολή του τεχνικού φακέλου για το υδατοδρόμιο Ιεράπετρας. Η διαδικασίες βρίσκεται στο τελικό στάδιο για την ολοκλήρωση των ελέγχων των συναρμόδιων υπηρεσιών.
Ακολουθούν οι διαδικασίες αδειοδότησης σε: Χερσόνησο, Χανιά, Ηράκλειο, Σητεία, Μαλεβίζι, Κόκκινο Πύργο Φαιστού, καθώς και τα υδάτινα πεδία σε: Πλακιά και σε σειρά παραθαλάσσιων ξενοδοχείων της Κρήτης.