Μοίρες https://www.booked.net
+17°C

Διαβήτης: Ποια τρόφιμα «σώζουν» τους ασθενείς – Τι δεν πρέπει να λείπει από το πιάτο τους

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο:
Διαβήτης: Ποια τρόφιμα «σώζουν» τους ασθενείς – Τι δεν πρέπει να λείπει από το πιάτο τους

Αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής των ασθενών με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 θα πρέπει να αποτελούν τα δημητριακά ολικής αλέσεως, οι φυτικές ίνες, τα ψάρια και τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα (PUFAs), για να προληφθεί ο πρόωρος θάνατος.

Αυτά είναι τα νεότερα ερευνητικά ευρήματα, όπως παρουσιάζονται στο ετήσιο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη Μελέτη του Διαβήτη (EASD) στη Στοκχόλμη της Σουηδίας (19-23 Σεπτεμβρίου του 2022).

Ωστόσο, οι ερευνητές τονίζουν ότι τα περιορισμένα στοιχεία σχετικά με άλλους διατροφικούς παράγοντες, όπως τα γαλακτοκομικά, το κρέας και το τσάι, καθώς και μικροθρεπτικών συστατικών όπως η καφεΐνη και η βιταμίνη D, υπογραμμίζουν την ανάγκη για πιο αξιόπιστες και ολοκληρωμένες μελέτες για την καλύτερη κατανόηση της επίδρασης των διαφόρων διατροφικών παραγόντων στην εξέλιξη του σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2.

Για να διερευνηθούν ερευνητικά περαιτέρω διατροφικοί παράγοντες στην πρόληψη του θανάτου, η ερευνητική ομάδα από το Γερμανικό Κέντρο Διαβήτη στο Ντίσελντορφ πραγματοποίησε μια συστηματική ανασκόπηση 107 προοπτικών μελετών παρατήρησης, που διερευνούσαν οποιουσδήποτε διαιτητικούς παράγοντες (διατροφικά πρότυπα, τρόφιμα και ομάδες τροφίμων, μακροθρεπτικά συστατικά και συμπληρώματα) και τον κίνδυνο θανάτου από όλες τις αιτίες σε διαβητικούς ενήλικες ηλικίας 18 ετών και άνω έως τον Ιούνιο του 2022.

Ο συνολικός αριθμός των συμμετεχόντων που συμπεριλήφθηκαν στις μετα-αναλύσεις κυμάνθηκε από 1.073 έως 84.816.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ανάλυσης, διαπιστώθηκε ότι:

  • μια μερίδα (20 g/ημέρα) δημητριακών ολικής άλεσης από τρόφιμα όπως το μαύρο ψωμί και το ρύζι ή τα δημητριακά πρωινού συσχετίστηκε με περίπου 16% μείωση του κινδύνου.
  • κάθε εβδομαδιαία αύξηση της κατανάλωσης ψαριών συσχετίστηκε με 5% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου.
  • μια επιπλέον πρόσληψη 5 g/ημέρα φυτικών ινών (ένα μεσαίο αχλάδι) συσχετίστηκε με μειωμένο κίνδυνο θανάτου 14%
  •  0,1 g/ημέρα αύξηση των ωμέγα-3 συσχετίστηκε με μειωμένο κίνδυνο θανάτου από όλες τις αιτίες έως και 13%.
  • η καθημερινή αύξηση 100 γρ. λαχανικών συσχετίστηκε με 12% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου.
  • η καθημερινή αύξηση 10 γρ. φυτικών πρωτεϊνών, όπως ξηροί καρποί, τόφου, φασόλια, φακές και αρακά, συσχετίστηκε με 9% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου.

Οι επιδράσεις των τροφίμων 

Όλα τα παραπάνω τρόφιμα βοηθούν στην καλύτερη διαχείριση της νόσου, καθώς συνδέονται με ευνοϊκές αλλαγές στην αρτηριακή πίεση, τη χοληστερόλη, τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και με αντιφλεγμονώδη αποτελέσματα, τα οποία θα μπορούσαν να συμβάλουν στη μείωση του κινδύνου συννοσηρότητας, όπως οι καρδιαγγειακές παθήσεις και ο καρκίνος.

Αντίθετα, η υψηλότερη πρόσληψη αυγών και διαιτητικής χοληστερόλης συσχετίστηκε με αυξημένο κίνδυνο θανάτου από οποιαδήποτε αιτία – με μια αύξηση της πρόσληψης αυγών κατά 10 γραμμάρια την ημέρα (που αντιστοιχεί σε δύο μεσαία αυγά την εβδομάδα) συσχετίστηκε με 5% μεγαλύτερο κίνδυνο θανάτου, ενώ η προσθήκη 300 mg διαιτητικής χοληστερόλης την ημέρα συνδέθηκε με 19% αύξηση του κινδύνου.

«Χρειάζονται περισσότερες έρευνες για πιο ολοκληρωμένα συμπεράσματα» επισημαίνει η δρ Sabrina Schlesinger από το Γερμανικό Κέντρο Διαβήτη στο Ντίσελντορφ και το Γερμανικό Κέντρο Έρευνας για το Διαβήτη (DZD) στο Μόναχο, η οποία ήταν επικεφαλής της μελέτης. «Όμως, αν τα διαβητικά άτομα προσθέσουν μερικές μερίδες δημητριακών ολικής αλέσεως, φυτικών ινών, ψαριών, φυτικών ελαίων και λαχανικών στην εβδομαδιαία διατροφή τους, τα αποτελέσματά μας υποδηλώνουν ότι μπορεί να είναι ένας εύκολος και χαμηλού κινδύνου τρόπος για να βελτιώσουν ενδεχομένως την έκβαση της νόσου» καταλήγει.


Πηγή: ygeiamou.gr

Ακολουθήστε το AntilalosPress στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

λαμπρακη οε πομποδακησ ΣΗΦΑΚΗΣ ΟΠΤΙΚΑ ΒΙΔΑΚΗΣ ΚΩΣΤΗΣ ΜΑΡΙΔΑΚΗΣ ΕΛΙΝ

Περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Γιατί χρησιμοποιούμε cookies

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε, να σας προσφέρουμε μία μοναδική εμπειρία πλοήγησης.Με την πρόσβαση σας σε αυτόν, συναινείτε στη χρήση cookies. Για περισσότερες πληροφορίες, ανατρέξτε στους Όρους Χρήσης, και στην Πολιτική Cookies του AntilalosPress.gr.