Μοίρες https://www.booked.net
+17°C

Αναζητούνται επιπλέον 30 εκατ. ευρώ για τον δρόμο της Μεσαράς

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο:
Αναζητούνται επιπλέον 30 εκατ. ευρώ για τον δρόμο της Μεσαράς

Έχουν δαπανηθεί μέχρι τώρα περίπου 160 εκατομμύρια ευρώ και απαιτούνται άλλα τριάντα, για το τμήμα Αγία Βαρβάρα - Καστέλι του οδικού άξονα Ηράκλειο - Μεσαρά. Χρήματα που καθιστούν το τμήμα αυτό από την Αγία Βαρβάρα μέχρι το Καστέλι το ακριβότερο οδικό έργο στην Κρήτη και ίσως ένα από τα ακριβότερα σε ολόκληρη τη χώρα.

Το τελευταίο τμήμα του κάθετου οδικού άξονα Ηράκλειο - Μεσαρά μπορεί εδώ και δύο περίπου χρόνια να έχει δοθεί στην κυκλοφορία αυτό όμως δε σημαίνει πως έχει ολοκληρωθεί. Άλλωστε ακόμα μέχρι σήμερα οι διερχόμενοι οδηγοί μπορούν να δουν τις εργασίες που εκτελούνται λίγο πριν την Αγία Βαρβάρα.

Το σημαντικότερο οδικό έργο για την περιοχή της Μεσαράς θα χρειαστεί περίπου 30 εκατομμύρια ευρώ για να ολοκληρωθεί αλλά και για να αντιμετωπιστούν σοβαρά προβλήματα που έχουν εντοπιστεί σε διάφορα σημεία του.

Αυτή την περίοδο ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης είναι στη φάση ανάθεσης και εκπόνησης σειράς μελετών προκειμένου να ετοιμάσει το φάκελο για μία εργολαβία «σκούπα», τη δεύτερη μέσα σε λίγα χρόνια από την αρχή του έργου. Μία εργολαβία που θα κληθεί να αντιμετωπίσει προβλήματα αλλά και να ολοκληρώσει εργασίες που υπολείπονται ώστε το έργο να θεωρηθεί πλήρως ολοκληρωμένο.

Ήδη για το τμήμα από την Αγία Βαρβάρα μέχρι το Καστέλι έχουν δαπανηθεί 113 εκατομμύρια για τις αρχικές δύο εργολαβίες, για το τμήμα Αγία Βαρβάρα - Απομαρμά και το τμήμα Απομαρμά - Καστέλι, 10 εκατομμύρια ευρώ περίπου για απαλλοτριώσεις και άλλα 40 εκατομμύρια στη δεύτερη εργολαβία που περιελάμβανε συμπληρωματικές εργασίες. Το έργο αρχικά είχε ενταχθεί στο Γ' ΚΠΣ πέρασε ως γέφυρα στο πρώτο ΕΣΠΑ ενώ τα 40 εκατομμύρια που απαιτήθηκαν ήταν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Το σημαντικότερο όμως είναι πέρα φυσικά από την ολοκλήρωση των μελετών να βρεθούν και οι πόροι που θα απαιτηθούν για τη συγκεκριμένη εργολαβία.

Με την συγκεκριμένη εργολαβία θα έχουν δαπανηθεί περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ για το συγκεκριμένο τμήμα μήκους 16 περίπου χιλιομέτρων. Κάτι που σημαίνει πως το κόστος ανά χιλιόμετρο ξεπερνά τα 12 εκατομμύρια ευρώ. Βέβαια πρόκειται για ένα οδικό τμήμα που έχει τρία τούνελ συνολικού μήκους 1.450 μέτρων και τρεις μεγάλες κοιλαδογέφυρες με μήκος 1.500 μέτρα. Σε κανένα άλλο οδικό έργο στην Κρήτη δεν υπήρχαν μέχρι σήμερα τόσο μεγάλα τεχνικά έργα.

Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι τ αμέσως ακριβότερο οδικό έργο που κατασκευάστηκε στην Κρήτη ήταν το Γούρνες - Χερσόνησος, με κόστος 9 εκατομμύρια ανά χιλιόμετρο.

Ένα επίσης στοιχείο που έχει εκτινάξει τόσο πολύ το έργο είναι τα σαθρά πετρώματα που δεν είχε υπολογίσει η αρχική μελέτη και δεν είναι τυχαίο πως το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων που θα απαιτηθούν στη νέα αυτή εργολαβία θα πάνε για στήριξη πρανών και αντιμετώπιση κατολισθήσεων και πτώσεων πρανών και υπεδάφων.

Οι εργασίες που απαιτούνται

Οι εργασίες που απαιτούνται είναι σε διάφορα σημεία του έργου και μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται δύσκολα τμήματα όπου πρέπει να αντιμετωπιστούν καθιζήσεις αλλά και πτώσεις πρανών. Ένα από τα βασικά και πλέον δύσκολα σημεία που θα παρέμβει αυτή η εργολαβία σκούπα είναι πριν από την Αγία Βαρβάρα. Αυτή την περίοδο αντιμετωπίζεται με πασσάλους το πρόβλημα στήριξης του προσωρινού δρόμου. Θα πρέπει όμως να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα στήριξης των πρανών ώστε να μπορέσει να κατασκευαστεί ο συνδετήριος δρόμος περίπου 500 - 700 μέτρα. Παράλληλα πρέπει να στηριχθούν τα πρανή στο σημείο όπου έχουν βρεθεί αρχαία αλλά και η εκκλησία του Αγίου Γεωργίου. Πρόκειται ίσως για τη σημαντικότερη παρέμβαση που θα περιλαμβάνει η συγκεκριμένη εργολαβία με το κόστος να εκτιμάται περίπου στα 30 εκατομμύρια ευρώ.

Μία ανάλογη παρέμβαση όμως θα γίνει και στην είσοδο του τούνελ Απομαρμά από την πλευρά της Αγίας Βαρβάρας. Εκεί έχει εντοπιστεί εδώ και περίπου 7 χρόνια, από την αρχική κατασκευή του δρόμου μια σταδιακή κατολίσθηση. Και εδώ όπως και στην προηγούμενη περίπτωση στην είσοδο της Αγίας Βαρβάρας, θα πρέπει να γίνουν γεωτεχνικές και στατικές μελέτες για να υπάρξει η βέλτιστη λύση για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Πρόκειται για ένα σημείο που προβληματίζει ιδιαίτερα τους μηχανικούς του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης.

Επίσης με τη συγκεκριμένη εργολαβία θα κατασκευαστεί μία πεζογέφυρα κοντά στον ημικόμβο του Πρινιά. Πρόκειται για ένα έργο που είχαν ζητήσει και οι κάτοικοι της περιοχής και που υπάρχει η σχετική του μελέτη.

Θα αντιμετωπιστούν προβλήματα με τα νερά και τη διαχείριση τους με υδραυλικές μελέτες που εκπονούνται τόσο στην έξοδο του τούνελ της Αγίας Βαρβάρας όσο και σε άλλα σημεία του έργου.

Παράλληλα στην εργολαβία σκούπα θα συμπεριληφθεί ο κόμβος του Πανασσού και η σύνδεση του με τον επαρχιακό δρόμο προς Γέργερη. Ένα έργο απαραίτητο για την ασφαλή διέλευση των οχημάτων που θέλουν να κινηθούν προς τη Γέργερη.

Επίσης με τη συγκεκριμένη εργολαβία θα κατασκευαστούν και αρκετοί παράλληλοι δρόμοι του οδικού άξονα που είναι απαραίτητοι και για να αντιμετωπιστούν προβλήματα πρόσβασης σε ιδιοκτησίες κατοίκων των γύρω χωριών. Παράπλευροι δρόμοι θα κατασκευαστούν τόσο κοντά στον κόμβο Πανασσού όσο και πριν το τούνελ της Πλουτής και μετά από αυτό. Επίσης στην εργολαβία θα συμπεριλαμβάνεται και η κατασκευή ενός κυκλικού κόμβου στο Καστέλι καθώς θεωρείται πως θα παρέχει περισσότερη ασφάλεια στους οδηγούς.

Χρηματοδοτήσεις.

Ήδη το υπουργείο υποδομών έχει διαθέσει 4 εκατομμύρια ευρώ στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης προκειμένου να εκτελεστούν οι εργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη στην είσοδο της Αγίας Βαρβάρας, αλλά και να εκπονηθούν οι απαραίτητες μελέτες για να ετοιμαστεί η εργολαβία σκούπα. Το υπουργείο υποδομών γνωρίζει από πρώτο χέρι τα προβλήματα που υπάρχουν στον οδικό άξονα και για αυτό όταν ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης έκανε το αίτημα για τη χρηματοδότηση των 4 εκατομμυρίων ευρώ υπήρξε άμεση ανταπόκριση και σε σύντομο χρονικό διάστημα είχαν διατεθεί οι πιστώσεις.

Το μεγάλο ζητούμενο είναι από πού θα χρηματοδοτηθεί η συγκεκριμένη εργολαβία. Τα 30 εκατομμύρια είναι ένα μεγάλο ποσό που θα πρέπει όμως να βρεθεί καθώς αν δεν αντιμετωπιστούν τα προβλήματα με τα πρανή και τις καθιζήσεις είναι πολύ πιθανό να απαιτηθούν στο μέλλον πολύ περισσότερα χρήματα.

Σύμφωνα με πληροφορίες υπήρξε μία πρόταση η συγκεκριμένη εργολαβία να χρηματοδοτηθεί από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης. Όμως το γεγονός πως δεν έχει ολοκληρωμένες μελέτες καθιστά δύσκολο κάτι τέτοιο. Επίσης θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να χρηματοδοτηθεί το έργο με κοινοτικά κονδύλια καθώς η αρχική χρηματοδότηση του έργου ήταν μέσω Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης και δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί το ίδιο αντικείμενο ξανά με κονδύλιο από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Άρα η μόνη πηγή χρηματοδότησης είναι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων από όπου είχε χρηματοδοτηθεί και η προηγούμενη εργολαβία με προϋπολογισμό 40 εκατομμύρια ευρώ. Θεωρείται δε πολύ πιθανό να γίνει κάτι τέτοιο με το δεδομένο πως μεγάλα έργα με προϋπολογισμό άνω των 100 εκατομμυρίων θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης, κάτι που σημαίνει πως το υπουργείο υποδομών θα έχει τη δυνατότητα να εντάξει το συγκεκριμένο έργο.


Γιώργος Αγαπάκης.

Διευθυντής Συγκοινωνιακών έργων ΟΑΚ

 «Στόχος το έργο να παρέχει τη μέγιστη οδική ασφάλεια»

«Ετοιμάζουμε τη συγκεκριμένη εργολαβία για να αντιμετωπίσουμε προβλήματα που έχει ο οδικός άξονας και δεν είχαν αντιμετωπιστεί ούτε είχαν προβλεφτεί στην αρχική μελέτη. Στόχος είναι αφενός το έργο να ολοκληρωθεί αλλά και παράλληλα να παρέχει τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια στους χρήστες και τη μέγιστη εξυπηρέτηση των κατοίκων της περιοχής. Γι’ αυτό και στη συγκεκριμένη εργολαβία έχουμε συμπεριλάβει και παράπλευρους δρόμους σε αρκετά σημεία του έργου. Το υπουργείο υποδομών γνωρίζει τα προβλήματα του έργου και έχουμε μια άριστη συνεργασία για την αντιμετώπιση τους και δεν είναι τυχαίο πως όταν υποβάλλαμε το αίτημα για τη χρηματοδότηση των 4 εκατομμυρίων ευρώ για την εκπόνηση των σχετικών μελετών εγκρίθηκε άμεσα. Θεωρώ πως μόλις οι απαιτούμενες μελέτες ολοκληρωθούν και ετοιμαστεί ο φάκελος της εργολαβίας το υπουργείο θα βρει τρόπο για τη χρηματοδότηση της.».

Ακολουθήστε το AntilalosPress στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΣΗΦΑΚΗΣ ΟΠΤΙΚΑ ΗΛΙΑΚΗΣ ΝΙΚΟΣ 3 ΒΕΛΕΓΡΑΚΗ ΕU CHANGES CRETE

Περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Γιατί χρησιμοποιούμε cookies

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε, να σας προσφέρουμε μία μοναδική εμπειρία πλοήγησης.Με την πρόσβαση σας σε αυτόν, συναινείτε στη χρήση cookies. Για περισσότερες πληροφορίες, ανατρέξτε στους Όρους Χρήσης, και στην Πολιτική Cookies του AntilalosPress.gr.